Medical flossing

Wat is medical flossing?

Flossen geeft de relatief strakke wikkeling van ledematen, gewrichten of delen door middel van een speciaal ontwikkelde rubberen band en een speciale applicatietechniek. Het kan in alle gebruikelijke behandelingsmethoden ingezet worden!

Hoe werkt het?

Een gezamenlijk vast zetten en te verplaatsen! Dit is het principe van de zogenaamde Medical Flossing. De nieuwe behandelingsmethode wordt afgeleid van de zogenaamde voodoo flossen dat is meegenomen in de laatste jaren van de Amerikaanse sportscholen in Europa. In dit geval worden de gewrichten en spieren gebonden met een elastische band. De fysiotherapeut Andreas Ahlhorn en Ralf Blume hebben deze methode ontwikkeld om een gedifferentieerde aanpak met specifieke, indicatie gerelateerde investeringen. Voor flossing wordt een speciale, elastische latexband  stevig aan weerszijden van het betreffende gewricht aangebracht. "Afhankelijk van de indicatie,  variëren de precieze locatie van de latexband en de druk".  Met aangelegde strook kan het gewricht passief of actief verplaatst worden in aanvulling op fysiotherapie, manuele therapie of osteopathie gebruik.

De uitvinders vermoeden dat de sterke mechanische stimulus, die optreedt door de krachten geproduceerd op de huid, het doorsturen van pijnsensatie remt op het ruggenmerg niveau. Dit effect staat bekend als nociceptieve remming.

Het kan zelfs een heel pijnlijke behandeling worden, door het wrijving van Flossing tape. Op De huid kunnen soms blauwe plekken en striemen komen.

Twee andere effecten over de werking van Medical Flossing worden toegeschreven:

Ten eerste, het zogenaamde spons effect, de oorzaken van hoge druk, perst en verbetert het lymfeweefsel.

Ten tweede, de aansluiting van externe druk en beweging maakt dat het gewricht dat bindweefsels tegen elkaar glijden, deze bindweefsel lagen kunnen verkleefd zijn door bijvoorbeeld oude blessures of littekens.