Vaatproblemen (Claudicatio Netwerk)

Vaatproblematiek

Etalagebenen - de officiële benaming is Claudicatio Intermittens - is een uiting van doorbloedingsproblemen in de benen als gevolg van slagaderverkalking.

Het centrale kenmerk van etalagebenen is pijn in de benen bij het lopen. Als men eventjes stopt (bijvoorbeeld voor een etalage), dan neemt de pijn weer af en wandelt men weer verder, tot de pijn wederom optreedt. De ernst van de klachten wordt afgemeten aan de afstand die men kan lopen totdat men klachten krijgt.

Voor patiënten met deze vaatproblemen bieden wij looptraining aan. Er zijn vele onderzoeken gedaan waarbij looptraining vergeleken wordt met andere vormen van behandeling. Uit al die onderzoeken blijkt dat looptraining het beste resultaat op de langere termijn geeft.

De verbetering van vaatproblemen kan plaatsvinden doordat regelmatige inspanning/training van de beenaderen de ontwikkeling van collateralen stimuleert. Collateralen zijn slagaders die oorspronkelijk als kleine vaten zijn aangelegd, maar bij vernauwing van de hoofdslagaders kunnen groeien en de functie van deze grote slagaders gedeeltelijk kunnen overnemen.

Indien de looptraining onder begeleiding van een fysiotherapeut wordt uitgevoerd (gesuperviseerde looptherapie), is de kans op een aanzienlijke verbetering van de loopafstand vele malen groter. Een bijkomend voordeel is dat de fysiotherapeut ook aandacht kan besteden aan de leefstijlveranderingen die eventueel nodig zijn om het risico op verdere problemen te verminderen. U kunt hierbij denken aan stoppen met roken, gezonder eten en het ontwikkelen van een actieve levensstijl.

Na een uitgebreid onderzoek en in ieder geval een loopbandtest stellen wij samen met u een persoonlijk en gestructureerd trainingsprogramma op. Ook hierbij zal de loopband gebruikt worden maar u zult ook in uw eigen omgeving trainen volgens een schema. De loopbandtest wordt in een latere fase van de behandeling nogmaals afgenomen om vooruitgang te toetsen en in kaart te brengen.

De behandeling is gericht op een vergroting van de (pijnvrije) loopafstand, het verbeteren van het uithoudingsvermogen, looppatroon verbetering, het overwinnen van mogelijke angst voor pijn en inspanning en een eventuele leefstijlverandering. Op deze wijze komen we tot het best haalbare resultaat en is de loopafstand vaak aanzienlijk te vergroten en kan een medische ingreep worden uitgesteld of zelfs worden voorkomen.